Tuesday, December 09, 2014

Pontes






Diseñar caminos ye diseñar tránsitos de persones, experiencies, conexiones. Tendemos a suponer que enantes de facer un camín había una caleya y enantes una sienda, pero, particularmente pa les siendes ciclo-pedestres, pa los intinerarios de Movilidá Sostenible o los de simple esparcimientu, el diseñu de caminos ye una manera de expresión artística ena que hay que tener principalmente en cuenta el tipu de esperiencia que tendrá el usuariu, el tipu de conexiones entre persones que se producirá y como repercutirá la experiencia y les conexiones nel comportamientu individual y la su función nel desendolcu social.

Una red de Movilidá Sostenible ye a la vez una ferramienta y una metáfora de una red social complementaria y alternativa, y esto, nel casu les redes diseñaes exclusivamente pala distración o pal turísmu no tien por que ser necesariamente positivo.

Enantes de dir al final d´esta breve reflexión sobre les víes pedestres y ciclo-pedestres, voy arrodiar por un par de temes que tienen que ver y a la vez sirven d´explicacion pal tema les sendes. Vamos falar un pocu de turismu Rural y de subvenciones, de Taramundi y de Oscos. Que, teóricamente, van fenomenal y son exemplu pal restu Asturies, y hay muncho escrito sobre la relación de los establecimientos de turismu rural en Taramundi y Oscos col restu delos (pocos) habitantes de la zona, y sobre si sería necesario extender la misma esperiencia al restu Asturies.

Bueno, hay que reconocer que hay munches munches munches cases renovaes na zona gracies a les subvenciones, así como muchos proyectos d´exposición y museos executaos con muy buen criteriu (con varios d´ellos tuve en su día la suerte de collaborar colos arquitectos, y de visitalos después), y de igual manera que hay que reconocer to lo fecho, tamién hay que reconocer que una vez executaos los proyectos con dineru públicu, la experiencia no solo no crez gracies a la iniciativa privada sino que encoxe, y tras un tiempu muchos propietarios de cases rurales dexen de explotales pal turismu y símplemente les disfruten, ya renovaes.

La idea central del textu ye analizar el criteriu, desde el puntu de vista psicológicu y filosóficu, de les inversiones realizaes, de les subvenciones. Voy tratar de analizar hasta que puntu ta aplicau el principiu marxista "a cada cual según les sus necesidaes", que presupón un oxetivu uniforme al que llevar a los subvencionaos, que incentiva les necesidaes en lugar de la iniciativa, y que, en definitiva, establez una relación de dependencia de les subvenciones que no tien otra inspiración que les estructures polítiques y religioses de tipo paternalista. Con todo lo bueno que hay fecho, creo que pue observase una uniformidad casi absoluta nel tipu de servicios ofrecios, orientaos a un públicu también uniforme enos sus intereses e incluso nel su orixen. Uniformida que se se opón a la complejidá y que se puede observar muy fácil ena simplificación (hasta el absurdo) de la etnografía local enes guies turístiques y ena própia web de la comarca. Básicamente, lo que se explica ye una patraña y está orientao a un tipu de turista que quier atopar rápidamente aquellos lugares que responden a les sus idees pre-concebides de lo que ye la naturaleza, y así, pa abreviar, llegamos al Oso Yogui del spot televisitu como demostración y paradigma del mensaxe central de la experiencia que nuestros amados gestores traten de vender, en envases estandar para mayor gloria de les agencies, y que me parez innecesario continuar describiendo.

Un modelu iniforme de turismo Rural, cuando estamos hablando que la oferta ye superior a la demanda, naturalmente no se va a multiplicar por si solu ni a evolucionar hacia modelos mas complexos. Ye aquí onde tenemos que volver al conceptu de ponte, ponte ente cultures, ente mundu rural y mundu urbanu, pontes físicos también y pontes electrónicos, con esa necesidá universal de interné pa casi cualquier actividá que aspire a xenerar economía. Pontes ente idiomas, también, ¡no solo túneles!. Pa retornar el tema de los caminos, vamos dar un saltu al continente del Oso Yogui, pa falar mínimamente de la primera comunidá conductista, Twin Oaks, aunque solo sea pa contrastar blanco con negro colos principios de aprendizaxe propios del marxismu o del cristianismu: sobre como un ponte, o un camín, o mejor, les coses situaes visibles y accesibles a los laos del ponte o camín, son les metáfores mas gráfiques sobre como el conductismu ye también una ferramienta, igual que el liberalismo o les subvenciones. Y, mas imporante aun, una reflesión sobre como parez observase que, enos dirixentes encargaos de diseñar y aplicar los planes de desarrollu, les subvenciones, tan aplicaos los principios del conductismo por parte de aquelles instancies superiores a los gestores rexonales (ignorantes, suponemos, ellos), de que los taben llevando al güertu, axencies de viaxes y potencies económiques europées.

Al final, los fluxos fianancieros (y en esto voime a un campu mas xeneral) son los que son, y, sin embargo, les inversiones tan, salvo excepciones, razonablemente executaes, porque, a fin de cuentes, esos fluxos financieros tan de manera global bien calculaos por quien mos dio el dineru pa usar con nosotros conductismu, y des-industrializanos, y esta rocambolesca situación ena que (ahora ya si me voy, lo siento, al campu xeneral del todo), ena que de "estar bien" pasamos al "plan E" y mas tarde a estar empufaos de manera hilarante sin por el medio haber fecho nada. En fin, que mos llevaron al puntu que queríen, evidéntemente la deuda que dicen que tenemos ye imposible de pagar y el mensaxe ye claru: esto ye la nueva situación, asina que, coles ferramientes que conoceis, facer un plan de trabayu y llevalu pa lante. Y, de verdá, toi convenciu de que lo dificil ye trasladar esta idea a la población, y que, independientemente del futuru que escoya el pueblu como obxetivu, porque n´esti sentiu no hay una realidá sino la realidá que decidamos crear, les coses van salir mucho mas fáciles de lo parez.

Bueno, mas o menos esto ye toa la explicación, solo queda retornar a los mis caminos ciclopedestres que, propongo, tienen que servir en primer llugar como puntu de iniciu de la re-activación, y, en segundu, como metáfora física y visual de relaciones personales y económiques ente xente situao a los laos de los pontes y caminos, de proyectos por facer, de contar, de traducir y topografiar, traslladar a dispositivos GPS y divulgar puntos comerciales, parquings, güertes de alquiler, sitios d´esparcimientu y aprendizaxe pa los guahes, caballos, seres d´esti mundu y de los imaxinarios, paseos en parexa porque la movilidá del presente ye a asistencia eléctrica y eso iguala mucho.

1 comment:

Canil Blancu said...

Comentar que esti texto está en fase de borrador, hay asociaciones de idees "garraes polos pelos" o mal razonaes, polo que se piden disculpes.